Zapachy – najczęściej odczuwamy te najbardziej wyraziste, ale już po chwili przebywania w danej przestrzeni nasze zmysły się przyzwyczajają i stają się mniej wrażliwe. Mimo to zapach nadal oddziałuje i odgrywa bardzo ważną rolę, ponieważ wpływa na samopoczucie i nastrój. Jak wykorzystywana jest ta wiedza w korporacyjnym i marketingowym świecie? Jeśli zastanawiasz się, jakie znaczenie mają zapachy w przestrzeniach biurowych i komercyjnych oraz dlaczego warto o nie zadbać poprzez profesjonalne sprzątanie, zachęcam do lektury.
Zapachy w przestrzeniach handlowych
Przekraczasz próg sklepu, wcześniej sporządziwszy dokładną listę potrzebnych zakupów. Market opuszczasz jednak z torbami, w których znajdują się nadprogramowe produkty. Dlaczego? Wpływ na podejmowane przez klientów decyzje ma bardzo wiele rzeczy, a jedną z nich jest niewątpliwie marketing sensoryczny, który bazuje na wykorzystaniu ludzkiego węchu. Dziedzina ta opiera się na wiedzy wynikającej z działania tego właśnie zmysłu i reagowania na konkretne bodźce zapachowe. Najprościej mówiąc – podmioty komercyjne stosują rozmaite mieszanki zapachów, które są opracowywane przez specjalistów na podstawie kompleksowych danych, takich jak specyfika działalności czy rodzaj sprzedawanych produktów. Jak można się domyślić, celem jest wprawienie klientów w dobry nastrój, przywołanie pozytywnych wspomnień i konotacji, dzięki którym zdecydują się na zakup danej rzeczy tylko dlatego, że wysłano do niego sensoryczny bodziec.
Warto wyróżnić tutaj dwa typy aromamarketingu. Pierwszym jest rodzaj działań, które mają na celu rozpraszanie zapachów charakterystycznych dla danej sieci handlowej na całej dostępnej przestrzeni tak, żeby klient spacerował pomiędzy półkami w miłej atmosferze, podświadomie relaksował oraz zapominał o stresie czy o czekających go obowiązkach, a skupiał się na czynnościach zakupowych i czerpał z nich radość. Druga sytuacja to taka, w której konkretne stoisko emituje charakterystyczny zapach przyciągający konsumentów. Przykładowo – dział z wypiekanymi na miejscu słodkościami czy bułeczkami wyczuwalny jest już z dużej odległości, a jego zapach wzbudza w klientach potrzebę sięgnięcia po coś kojarzącego się z przyjemnością.
Skuteczność działań marketingu sensorycznego bazuje przede wszystkim na jego nieuchwytności, co daje mu przewagę nad powszechnymi, uderzającymi z każdej strony komunikatami i reklamami, na które ludzie są już współcześnie mniej podatni. Po korzyści wynikające z profesjonalnego aromamarketingu sięgają placówki handlowe, ale również hotele, obiekty wystawowe, restauracje czy salony SPA. Dzięki nowoczesnym technologiom cząsteczki aromatyczne wyrzucane są w tak mikroskopijnej formie, że bez przerwy unoszą się w powietrzu, wzajemnie się mieszając i przenikając, ale co najważniejsze – nieprzerwanie działając na ludzki zmysł węchu i postrzeganie świata. W uzyskaniu atrakcyjnych zapachów pomaga również profesjonalne sprzątanie, dlatego warto je zlecić doświadczonej, zewnętrznej firmie.
Zapach a przestrzeń biurowa
Lubimy pomieszczenia, w których ładnie pachnie i nie mamy problemu z przebywaniem w nich przez dłuższy czas. Jak już jednak wiadomo, zapach odgrywa zdecydowanie istotniejszą rolę, niż mu się zazwyczaj przypisuje i może wpływać nie tylko na decyzje zakupowe, ale także na ogólnie usposobienie człowieka, a nawet jego możliwości. Informacje te są niezwykle istotne, jeśli mowa o przestrzeniach biurowych, gdzie pracownicy przebywają przecież przez najmniej 8 godzin dziennie. Pozadyskusyjne jest to, że miłe zapachy decydują o postrzeganiu danej firmy jako czystej, porządnej i profesjonalnej, ale czy tak samo oczywisty jest fakt, że aromaty wpływają również na wydajność i wyniki zatrudnionych? Już nie do końca, tymczasem w praktyce tak właśnie się dzieje.
Odpowiednio skomponowane zestawy zapachowe nie tylko wprawią podwładnych w lepszy nastrój, ale też automatycznie przełożą się na ich zaangażowanie, zapał do pracy, efektywność, a ponadto pomogą powiązać realizację obowiązków oraz samorozwój z przyjemnością i wrażeniem odczuwania satysfakcji. Wiele badań pokazuje także, że stosowny zapach pomaga zmniejszyć stres, napięcie i ułatwia skoncentrowanie się, dzięki czemu ludzie stają się po prostu bardziej skuteczni.
Analizując zagadnienie aromamarketingu, należy stwierdzić, że na początku jasne było przede wszystkim to, że to nieprzyjemne zapachy wpływają na samopoczucie człowieka i to z nimi należy walczyć. Deprecjonowano więc lekko znaczenie przyjemnych nut zapachowych, uznając brak obecności złych aromatów jako sukces. Współcześnie jednak wiedza w tym zakresie jest niepomiernie większa, a zasadność wykorzystywania marketingu sensorycznego jest wręcz bezdyskusyjna. Warto ją połączyć z profesjonalnym utrzymaniem czystości w obiekcie, na który można liczyć w ramach współpracy z naszą firmą sprzątającą.