Odpowiedni poziom porządku w miejscu pracy to podstawa. Na nic zda się najnowsze i najmodniejsze wyposażenie, jeśli cała przestrzeń biurowa nie będzie utrzymana w czystości. Uporządkowanie odgrywa więc ogromną rolę i to nie tylko dla osób pracujących w danym miejscu na co dzień. Dlaczego warto zadbać o regularne sprzątanie i zapewnić pracownikom oraz klientom wysoki standard? Zapraszamy do lektury.

Wymogi prawne – przepisy BHP

Informacje na temat przepisów i wymogów prawnych w stosunku do pracodawcy i pracownika znajdziesz w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zbiór zasad dotyczący bezpiecznego wykonywania zleconych zadań dokładnie określa obowiązki obu stron. Większość z nich leży po stronie pracodawcy. Należy do nich m.in. utrzymanie czystości w biurach, korytarzach, toaletach czy pomieszczeniach kuchennych lub jadalniach. Pracodawca powinien zadbać także o wymianę powietrza czy wyeliminowanie szkodliwych czynników lub odpowiednie zabezpieczenie przestrzeni.

Zaniedbanie tych kwestii może pociągnąć za sobą skutki prawne, na przykład karę strony Państwowej Inspekcji Pracy. Wśród konsekwencji wymienić trzeba też większe ryzyko wypadków, konflikty kadrowe i złą atmosferę, co automatycznie przekłada się na mniejszą efektywność i zaangażowanie zatrudnionych.

Utrzymanie w czystości rozbudowanych, korporacyjnych przestrzeni biurowych wraz ze wszystkimi innymi niezbędnymi pomieszczeniami to ogromne wyzwanie logistyczne. W obecnych czasach niemożliwe jest realizowanie tych obowiązków we własnym zakresie. Dlatego też niemal wszystkie podmioty biznesowe zatrudniają profesjonalne firmy sprzątające, które dysponują wyszkoloną kadrą, specjalistycznym sprzętem i mocą przerobową.

Płacąc za naszą usługę sprzątania na zamówienie, masz pewność rzetelnego wykonania konkretnych zadań. Działamy szybko, skutecznie i bezpiecznie dla otoczenia. Pamiętaj jednak, że w świetle prawa utrzymanie porządku i higieny pracy cały czas leży po stronie pracodawcy niezależnie od tego, czy zleca on wykonywanie tych obowiązków innemu podmiotowi.

Czystość w miejscu pracy a osoby zatrudnione

Szukając nowego miejsca zatrudnienia, uwagę zwraca się przede wszystkim na wynagrodzenie. Jednak w czasach wielu różnorodnych ofert liczą się także inne aspekty. Potencjalny pracownik analizuje warunki pracy, ale patrzy też na wyposażenie biura, sprzęt, organizację i atmosferę panującą w zespole, a także na dostęp do przestrzeni jadalnej czy socjalnej. Nie ma w tym nic dziwnego – to normalne, że w miejscu, w którym będzie spędzał większość dnia, chce czuć się komfortowo.

Odpowiednie posegregowanie i magazynowanie dokumentów, czystość biurka i innych mebli, wygodnie urządzona przestrzeń, sprawne urządzenia, kosze na śmieci, niszczarki, pojemniczki na akcesoria czy organizery na rozmaite materiały biurowe. To wszystko ma ogromne znaczenie dla wygody pracownika, a więc i dla jego efektywności. 

Ponadto porządek i czystość umożliwiają łatwiejsze skoncentrowanie się na obowiązkach. W estetycznych okolicznościach ludzie mają lepsze nastawienie i więcej energii. Brak potrzebnego wyposażenia lub jego zły stan, brudne i zakurzone szafki oraz inne zaniedbania automatycznie przekładają się na frustrację podwładnych. Jeśli więc zatrudniającemu zależy na dobrej atmosferze i wynikach, powinien zapewnić pracobiorcom najlepsze możliwe warunki. W przeciwnym razie może spodziewać się odejść z pracy. 

Brak czystości często przekłada się też na tak zwany zły marketing szeptany. Poirytowani pracownicy często dzielą się swoimi doświadczeniami z bliskimi i znajomymi, a negatywne informacje mają tendencję do szybkiego rozprzestrzeniania się.

Wpływ czystości i porządku na wizerunek firmy

Utrzymanie porządku i prawidłowych warunków higienicznych ma niebagatelny wpływ na wizerunek firmy. Każde przedsiębiorstwo współpracuje z wieloma podmiotami zewnętrznymi – klientami, dostawcami, podwykonawcami. Od ich opinii zależy bardzo dużo. Goście, współpracownicy, przedstawiciele, wchodząc do placówki, powinni zostać oczarowani stylowo urządzonym wnętrzem, ale także jego czystością i schludnością. Przestrzenie firmowe, akcesoria i meble powinny być wizytówką firmy. Solidne sprzęty, dopracowane detale i porządek rzutują na wizerunek. Jeśli więc zaniedbasz czystość, klienci jej brak powiążą z firmą i jej ofertą. A przecież żadne przedsiębiorstwo nie chce być postrzegane jako niechlujne, wybrakowane, szwankujące.